Leerprobleem? Leerbedoeling!

door | sep 4, 2016 | Blog | 0 Reacties

4

AUGUSTUS, 2016

ADHD, dyslexie
Talent
Autisme gevraagd

In de loop van de jaren heb ik kennisgemaakt met honderden, misschien wel duizenden kinderen op school. Stuk voor stuk sprankelende, frisse en enthousiaste mensen met nog een heel leven voor zich. Vol verwachtingen, dromen en verlangens, nieuwsgierig in het hier en nu en naar wat nog komen gaat. Dat hebben ze. Allemaal. En toch zijn ze ook allemaal verschillend.

Wat ik tegenkom in Onderwijs is, ondanks de gelijkheden tussen kinderen, een enorme behoefte om juist de verschillen te benoemen met als bedoeling om de kinderen zo goed mogelijk tegemoet te ondersteunen. Die verschillen kunnen op allerlei manieren geordend worden: leeftijd, niveau, maar ook met de welbekende etiketjes, zoals dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD, autisme en ga zo nog maar even door.

Een nobele bedoeling dat ondersteunen, maar vervolgens worden verschillen tot een problemen gemaakt waar iets aan moet gebeuren. Problemen zijn er om opgelost te worden, nietwaar? Kinderen moeten later immers mee kunnen komen in onze maatschappij en daarin is geen plaats voor mensen die minder goed kunnen lezen, rekenen, concentreren of contact met anderen kunnen maken.

Wat ik mij op een goed moment realiseerde, is dat ik onbewust al wel heel veel van dit soort verschijnselen had opgemerkt. Ik heb jarenlang in bedrijven gewerkt en daar werken mensen die ook ooit kind zijn geweest. Met of zonder dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD, autisme en ga zo nog maar even door. Ik benoemde deze alleen niet als probleem, maar als eigenschap.

Zo viel het mij bijvoorbeeld op dat als er veranderplannen waren in de organisatie, daar met name vaak heel erg heftig op werd gereageerd vanuit de financiële administratie. Ik begreep dat wel, dat waren in mijn ogen mensen die veel met planning en controle bezig zijn, houden van routine en die om die redenen erg veel last hebben van onvoorspelbare toestanden. Iets dat vaak onvermijdelijk is bij veranderingen.

Dat is precies ook de reden waarom ikzelf niet zo goed op zo’n afdeling zou kunnen werken. Zij gelukkig wel, want ze zijn hard nodig, die mensen van de financiële administratie. Daar besteedden wij vanuit HRM dan ook extra aandacht aan, om de onvoorspelbaarheid en chaos zoveel mogelijk in banen te leiden en deze mensen te betrekken in wat er ging gebeuren. Vanzelfsprekend.

Waar ik dus eerder als vanzelfsprekend rekening hield met verschillen en verschillende reacties en opvattingen, zie ik dus nu dat Onderwijs kinderen (onbedoeld) de boodschap meegeeft dat zij met een bepaalde eigenschap of eigenschappen anders zijn dan de rest. Een probleem hebben dat opgelost moet worden, weggepoetst. Iets waar geen rekening mee gehouden zal worden, later als zij groot zijn.

En wat dacht u van Kees Momma? Heeft u de tv-uitzending gezien waarin hij in beeld werd gebracht? Een man met een probleem: autisme, althans, zo werd het neergezet. Een gevoelige en opmerkzame man verscheen. Met een fantastisch tekentalent!

REACTIES

    Ooit had ik een relatie met een stukadoor. Een zeer energieke man die vroeger nooit de Mavo had afgemaakt. Zijn moeder was docente en bestempelde hem als ‘behorend bij het kleine percentage mensen dat niet geschikt was voor school’. Zijn vader noemde hem gewoon een domoor. Tegenwoordig zouden we zeggen dat hij ADHD had. Een probleem dus!

    Niet dat dit hem erg belemmerde in zijn bestaan, integendeel. Hij kon uitstekend stuken. Dat is erg zwaar werk waar je, als je het goed doet, veel geld mee kunt verdienen. Hij bouwde zijn eigen bedrijf op en was daar zeer succesvol in. Juist omdat hij de eigenschap had om enorm veel energie in zijn werk in te zetten. Dankzij ADHD?

    En wat dacht u van Kees Momma? Heeft u de tv-uitzending gezien waarin hij in beeld werd gebracht? Een man met een probleem: autisme, althans, zo werd het neergezet. Een gevoelige en opmerkzame man verscheen. Met een fantastisch tekentalent! Doordat hij zo’n goed oog heeft voor detail en het vermogen heeft er een heleboel op te slaan en op papier te zetten, is hij een groot kunstenaar. Dankzij autisme?

    Tegenwoordig vraagt het SAP-concern voor bepaalde functies mensen met autisme. Niet dat zij dit als probleem definiëren, nee, juist als handige eigenschap voor het werk dat moet gebeuren. Ook Apple doet dit. Kennelijk is iets dat een probleem kan zijn op school, iets dat later een pre kan zijn om in aanmerking te komen voor banen waarin die eigenschap juist van pas komt.

    Zou het dan niet ook de bedoeling zijn om deze informatie met de kinderen te delen? Dat zij, met hun hele pakketje aan eigenschappen, helemaal de bedoeling zijn? En dat er een plek voor hen is waarin deze eigenschappen juist van pas zullen komen?

    Bij de Kick van het Kunnen doen we dat. We laten ze weten dat zij helemaal oké zijn zoals ze zijn. Dat alle eigenschappen een plek hebben in deze wereld en dat zij hiermee hun bijdrage kunnen leveren. Hun eigen, heel specifieke kleur en geluid kunnen, zelfs moeten laten zien en horen. Want verschil moet er zijn. Samen zijn we sterk. Daar geloven wij in!

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    de Kick van het Kunnen

    Croeselaan 231 bis A
    3521 BP Utrecht

    Ilene Krause: 06-58887672

    contactformulier

    Locatie

    De Fontein

    Aagje Dekenlaan 2

    1403 HH Bussum

    Op de hoogte blijven?