Wat leer je op school?

door | okt 4, 2016 | Blog | 0 Reacties

4

OKTOBER, 2016

Learning vs teaching
Moeten vs willen

Vaak stellen kinderen mij de vraag waarom ze bepaalde dingen op school moeten leren. Ze vinden het saai en kunnen niet bedenken waar ze de aangeboden kennis voor kunnen gebruiken. Daar heb ik vaak wel een antwoord op, waarvan de strekking ongeveer is: omdat het nuttig is en je moet het nu eenmaal doen om je diploma te halen. Beetje flauw, maar zo is het nu eenmaal.

Natuurlijk doen we er in onze begeleiding alles aan om schoolwerk zo leuk, betekenisvol en levendig te maken, maar soms is die uitdaging wel erg groot. Woordjes stampen is niet echt heel verheffend, dat herinnert u zich vast ook nog wel. Dan begrijp ik de steunende zuchten van de kinderen maar al te goed en denk ik bij mezelf: ik doe toch ook niet heel veel met de kennis die ik op school heb opgedaan?

Alhoewel, ik moest laatst iets uitrekenen (de lengte van een driehoek, dat had iets met een verbouwing te maken) en toen kwam de Stelling van Pythagoras toch maar mooi van pas. En de talen spreek ik ook voor een groot deel toch mede dankzij de lessen op school. En daar maak ik nu in mijn werk dus wel degelijk gebruik van.

Maar toch, ik hoor vaak dat de kinderen zeggen dat ze zeker wel willen leren, maar dan andere dingen. Dingen die ze leuker vinden. Of spannender. Of creatiever. We begrijpen ook dat scholen helaas niet altijd tegemoet kunnen komen aan dit soort verzoeken. Ze zitten in een strak kader dat de regering ze oplegt, met eindtermen die gehaald moeten worden. In een dergelijke strakke planning is er weinig ruimte voor gespeel.

Er zijn wel scholen die het allemaal heel anders doen. Zo zijn er scholen die bijvoorbeeld met thema’s werken. Dus niet met losse vakken, maar thema’s waarin kinderen zelf op onderzoek uitgaan en daarbij meteen de verplichte schoolkennis aangeboden krijgen. Zo krijgt het geleerde veel meer betekenis en hebben de kinderen zelf ook invloed op wat ze allemaal nog meer willen weten. Zeg maar het nuttige met het aangename gecombineerd. Ik vermoed dat docenten daar ook blij van kunnen worden, want meer gemotiveerde kinderen lijkt me voor hen ook een hele opluchting.

Er zijn scholen die allerlei extra programma’s aanbieden op het gebied van sport, kunst of expressie. Daar worden de kinderen ongetwijfeld enthousiaster van dan van woordjes stampen. Natuurlijk moeten ze dat ook wel doen, maar omdat er  meer leuks tegenover staat, is de balans moeten-willen meer in evenwicht en dat maakt het allemaal wat dragelijker.

REACTIES

    Ook zijn er scholen die allerlei extra programma’s aanbieden op het gebied van sport, kunst of expressie. Daar worden de kinderen ongetwijfeld enthousiaster van dan van woordjes stampen. Natuurlijk moeten ze dat ook wel doen, maar omdat er  meer leuks tegenover staat, is de balans moeten-willen meer in evenwicht en dat maakt het allemaal wat dragelijker.

    Kennelijk slaagt een aantal scholen er wel in om, binnen diezelfde strakke kaders als waar alle scholen mee moeten werken, meer ruimte op te zoeken en te bieden. Iets meer evenwicht te creëren tussen ‘teaching’ en ‘learning’. Ter toelichting: de Engelsen maken onderscheid tussen ‘learning’ en ‘teaching’. ‘Learning’ betekent ‘leren’ en ‘teaching’ onderwijzen. Learning gaat over: onderzoeken, nieuwsgierig zijn, iets willen weten. Teaching heeft meer de lading van: een verplicht lesprogramma, toetsen en diploma’s.

    Nog niet alle scholen nemen daar een voorbeeld aan. Het zou wel fijn zijn als dat wel meer gaat gebeuren, want dan wordt het voor iedereen leuker, spannender en creatiever om op school te zijn. Zowel voor kinderen als voor docenten. En ook voor schooldirecties, want meer gemotiveerde kinderen en meer gemotiveerde docenten geeft ongetwijfeld minder gedoe en sores. Minder gedragsproblemen, minder verzuim, dat soort dingen.

    Wij van de Kick van het Kunnen vinden meer ‘learning’ naast ‘teaching’ een goede zaak. Omdat het leuker en spannender is, maar nog om een andere hele belangrijke reden. Wij denken dat kinderen zo meer ontdekken dan als ze allemaal via de gebaande wegen lopen. Juist in de ontdekkingsreis die ze maken kunnen ze zeer nuttige en bruikbare zaken of aspecten ontdekken waar zij, maar ook wij allen mee gebaat kunnen zijn. Zijn niet de meest grote en belangrijke ontdekkingen gedaan, terwijl mensen er niet naar op zoek waren? Of per vergissing?

    Daarbij krijgen kinderen al lerenderwijs informatie over wat ze leuk vinden, waar ze goed in zijn, waar ze energie van krijgen en waar ze later misschien wel iets mee zouden willen doen. Beroepsmatig of in de hobbysfeer, dat maakt op zich niet zoveel uit. Het gaat erom dat ze meer zicht krijgen op waar hun hart ligt, zodat ze daar hun hoofd bij kunnen gebruiken. Dat is belangrijk om een succesvol en gelukkig mens te zijn. En een evenwichtig mens bovendien!

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    de Kick van het Kunnen

    Croeselaan 231 bis A
    3521 BP Utrecht

    Ilene Krause: 06-58887672

    contactformulier

    Locatie

    De Fontein

    Aagje Dekenlaan 2

    1403 HH Bussum

    Op de hoogte blijven?