Kinderen bepalen!

door | feb 19, 2017 | Blog | 0 Reacties

19

FEBRUARI, 2017

Ouders betalen
Kinderen bepalen
Lol hebben mag!

Wie zijn de klanten in een supermarkt? Dat zijn de volwassenen. Zij betalen immers bij de kassa. Maar winkeliers hebben al lang in de gaten dat het vaak de kinderen zijn die bepalen waar en wat er gekocht wordt. Ouders betalen, kinderen bepalen. Daar maken zij in hun marketingstrategieën handig gebruik van. De duurste snoepjes op kinder-ooghoogte. Voetbalplaatjes bij AH. Het zijn vaak triviale zaken in de ogen van volwassenen.

Scholen denken vaak dat ouders hun primaire klant zijn, dat zij vooral de keuze voor een school bepalen. Maar is dat wel zo? Als kinderen het niet naar hun zin hebben op een school, wat denkt u dan dat er gezegd wordt op het hockey- of voetbalveld? Tegen vriendjes, broertjes en zusjes? En op feestjes? En wat denkt u dan dat de invloed hiervan is als het om de keuze voor scholen gaat?

Pubers kijken vooral naar wat hun leeftijdsgenootjes, en dan wel die leeftijdgenootjes die zij belangrijk vinden, doen en laten. Ze willen erbij horen, dus zullen ze daarop hun keuzes afstemmen. En die kinderen zeuren net zolang bij pa en ma totdat zij hun zin hebben gekregen. Net als met de snoepjes in de supermarkt.

Wat gebeurt er als scholen dat onvoldoende beseffen? Dat gaan ze merken doordat er minder kinderen komen. En dan krijgen zij minder subsidie en dat kan dat tot gevolg hebben dat mensen hun baan verliezen.
Wat zijn de eerste reacties op het uitblijven van klanten? Oppoetsgedrag. Van het logo, de uitstraling van het gebouw, de website. Met de bedoeling om het aantrekkelijk te maken om zo meer klanten te trekken. En omdat het gemakkelijk is, het zijn de ‘quick wins’ of het ‘laaghangend fruit’. Maar maakt dit werkelijk een verschil? Zijn dat de ‘snoepjes op ooghoogte’ uit de supermarkt?

Het sociale gebeuren op school, de verrassende inzichten, die goeie leraar, de leuke momenten. Daar gaat het om voor de kinderen. Dat maakt het verschil, niet de Franse vocabulaire.

REACTIES

    V&D huurde Jan des Bouvrie in om vestigingen om te toveren tot steriele, witte paleizen, maar dezelfde dames stonden achter de kassa met elkaar te keuvelen en hadden nog steeds geen oog voor de klant. En de producten waren nog steeds te duur en waren het net niet. De klant prikte er feilloos doorheen.
    Gaat in een school een leuker gebouw, een spetterender website of een extra schoolfeest het verschil dan maken? Het gaat per saldo toch om hoe leuk en inspirerend de docenten zijn en hoe aansprekend het schoolprogramma is. De kinderen voelen dat feilloos aan.

    Bij de supermarkt kom je voor lekkere dingen. Zo redeneert een kind. Dat er ook groente, fruit en gezonde dingen liggen die je nodig hebt voor je groei, is bijzaak. Zo is het ook met de dingen die je leert op school. Het sociale gebeuren, de verrassende inzichten, die goeie leraar, de leuke momenten. Daar gaat het om voor de kinderen. Dat maakt het verschil, niet de Franse vocabulaire. Dat is misschien handig voor later. Maar hier en nu willen ze lol maken, ontdekken, ervaren. Geef ze dat! Naast alle ‘nuttige’ dingen die ze leren. Ze hebben het nodig, ze vragen het niet voor niets!

    Wel eens een volwassene ontmoet die zichzelf alle leuke dingen ontzegt en alleen maar focust op wat nuttig is…?

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    de Kick van het Kunnen

    Croeselaan 231 bis A
    3521 BP Utrecht

    Ilene Krause: 06-58887672

    contactformulier

    Locatie

    De Fontein

    Aagje Dekenlaan 2

    1403 HH Bussum

    Op de hoogte blijven?